Ett modeoffers förälskelse av en stil...



Jag har nog aldrig tidigare tagit till mig en kollektion eller styling från en visning tydligare än Lanvins höstkollektion. Var dag sitter rosen fast i rockens kragkant och utan att jag tänker på det tickar Lanvins visningsbilder omedvetet i bakhuvudet när jag shoppar eller bloggar. Jag har nästan fått lägga band på mig själv och krydda bloggen med workwear och vampyroutfits för att inte dag in och dag ut skapa outfits liknande den ni ser ovan. Jag är nästan lite förvånad över hur länge jag faktiskt tyckt Lanvinlooken är den snyggaste. Att den rosbeprydda stylingen är den ultimata och hur den så starkt har överlevt mig denna sommaren. Jag älskar som ni vet trender och när modet skiftar hej vilt från den ena dagen till den andra, vilket är det som gör mig kluven. Jag brukar i vanligt fall tröttna när jag använt samma accessoar eller burit en viss stil för länge. Det är inget bra tecken för en modebloggare att ha dessa tankar eller?!  Vi skall ju vara modeoffer och alltid vara ute efter nytt?! Eller så är vi lata modeoffer som inte själva orkar starta nya trender utan sitter och grinar medans vi väntar på nya. Det jag vill ha sagt är att Lanvin lyckats med det som många andra märken aldrig kommer lyckas med. Skapa en look eller en trend eller en känsla som snart sträckt sig ett helt modeår. För det är faktiskt inte så långt kvar tills just Lanvin visade upp höstkollektionen första gången. Då en hel skara av designers och modefolk tappade hakan och därefter nästan slaviskt följt riktlinjerna, me included. Se bara på vårt svenska stormärke Filippa K som visade upp en nästan identiskt stylad vårkollektion 09 då "orginalet" reas ut innan Filippa Ks plagg hunnit nå butik. Jag är förvånad och glad över är att jag fortfarande dag in och dag ut känner känslan av snygghet när jag traskar ut i spöregnet på morgonen bärande en enkel ros i plast och hatt i sann Lanvin anda. Det är vad jag strävar efter; en känsla av tillfredsställelse när jag klär på mig på morgonen. Vare sig de varar ett år eller två, modeoffer eller inte, kan jag inte annat än med skräckblandad förtjusning vänta på vad som kommer att ta mig med storm nästa gång. Kommer det att sluka mig lika enkelt som Lanvin gjorde? Vårkollektionerna har inte gjort det än så länge, men det återstå att se. Det är ju trots allt det som är tjusningen med mode..

Kommentarer
Postat av: Andypandy

Well put...

2008-11-20 @ 13:30:35
Postat av: Bryan

Kul med en längra text. Bra skrivet!



Jag känner ungefär samma sak, fast med Raf Simons. Inte någon specifik kollektion eller så, bara rent allmänt.

Postat av: My Heritage

Instämmer med Bryan, riktigt bra skrivit.

Att Lanvin klarat sig så länge kanske är för att den inte blivit hype bland den stora massan.

2008-11-20 @ 16:16:17
URL: http://myheritage.blogg.se/
Postat av: Eli

Riktigt intressant! Gillar denna sida bättre än ploj-klang med texter som till Terminator-inlägget, klang på djupet liksom, det hade kunnat bli såå pretentiöst men eftersom det känns så otroligt ärligt så tonas det helt ned!

och känner helt igen mig i den känslan! Lanvin <3

2008-11-20 @ 18:19:18
Postat av: Erik

Fynda tröjor från Lacoste, Ralph Lauren vintage, Dior mm eller brogues eller desert boots när jag rensar garderoben. Kolla:



http://hittahit.blogg.se/

2008-11-20 @ 22:01:48
Postat av: Klang

Andypandy-Tack!

Bryan-Väl skrivet var roligt att höra, iom mina små svårigheter med just text! Raf är Raf Lanvin är Lanvin, spelar ingen större roll.

My Heritage-Där har du så rätt så, vilket är tur tycker jag=)

Eli-<3

Erik-hoppas du får många köpare

2008-11-21 @ 00:39:20
URL: http://klang.blogg.se/
Postat av: Fius

Fint skrivet!!!!

2008-11-21 @ 08:43:21
Postat av: Dilan Amin

Hejhej!

Vad händer hos dig?



KRAM !!

/ www.mramin.blogg.se

2008-11-22 @ 18:33:42
URL: http://mramin.blogg.se/
Postat av: Bifurkation

Vad kul med lite personliga tankar om ditt förhållande till mode. Vad skönt att höra någon som erkänner att han älskar mode/modeväxlingar. De flesta verkar mena att de inte följer modet, utan bara klär sig i det de tycker om (och av en slump råkar de älska upprullade byxben och palmemössor just nu, fast inte för att det är mode).Personligen kommer jag från motsatt håll; jag har en sorts stockkonservativ hållning till mode som jag försöker göra en aning mer trendkänsligt.

2008-11-23 @ 19:26:16
URL: http://2furkation.blogspot.com/
Postat av: Klang

Fius-Tack kära du!

Dilan Amin-Hej du, här händer inte för mycket så att säga.

Bifurkation-Ja varför hymla om sådant?!

2008-11-24 @ 00:11:47
URL: http://klang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91