Svenskt herrmodes 100 största makthavare 2009




Förstaplatsen gick till Örjan Anderson, grattis! Tredjeplatsen gick till Zlatan! Ni vet vad jag tänker...
En blandad
100 topp lista som kanske inte ser likadan ut i mitt huvud, om jag alltså fick kora Sveriges 100 modemärktigast. Då vet vi ju alla att jag själv vore minst två på den listan haha. Under har ni iaf kings top 10.

10
Lena Patriksson Keller (1)
Mäktigast inom svenskt herrmode 2008
Förra årets vinnare, Lena Patriksson-Keller, har en fortsatt stark position på listan och räds inte finanskrisen. Stockholm Fashion Week by Berns fortsätter att etablera sig internationellt med ökat antal besökare och visade märken, Whyred står sig starkt i kristiderna och pr-byrån Patriksson Communication har fått tillökning i Danmark och snart också i Oslo. Nästa mål: London!


09
Henrik Lundqvist (90)
Hockeyspelare
Kungen av New York är tillbaka! Den senaste säsongen var hans bästa hittills, och utanför planen har han hunnit med att uppgradera boendet (95 kvadratmeter terrass!), bilen (Maserati Quattroporte) och utelivet (frekvent gäst på Butters måndagsklubb) – men framför allt sin garderob. De få tillfällen vi ser Henrik i tv-rutan – utan hjälm och benskydd – är ett visuellt slagskott.


08
Branco Perkovic (70)
Vd och grundare, zoovillage.com
Förra gången Sveriges finanser sjönk som en oliv i en Dry martini var det IT-branschen som brandskattades – med förödande resultat. En av dem som gick mot strömmen och överlevde var Branco Perkovic – grundare av zoovillage.com. Tio år senare är sajten Skandinaviens största inom mode på nätet, och en av få som nyanställer i stället för att varsla.

07
Moneybrother (22)
Artist och dalmas
I samband med förra årets 100-lista efterlyste vi en ny inspirationsinjektion från Ludvikas finest, Anders »Moneybrother« Wendin – gärna i form av skivsläpp och turné. Skivbolagsgudarna har hört oss, och i dagarna släpps det femte albumet följt av en tiodagars turné. Den rullade mössan av för Pengabrorsan!                       

06
Stefan Engström (NY)
Vd, J.Lindeberg
J.Lindeberg 2.0, med vd:n Stefan Engström vid rodret, går från klarhet till klarhet. Tidigare Jil Sander-designern Pierangelo D’Agostin bossar numer över det kreativa, och till sin hjälp har han bland andra Kingstylisten Lalle Jonsson och styrelsemedlemmen tillika kampanjfotografen Johan Renck.

05
Jonny Johansson (14)
Grundare och creative director, Acne
Premiärvinnaren av Kings celebra lista, Acnes Jonny Johansson, har inte bara hunnit med ett designsamarbete med franska mästarna Lanvin, tolkat klassika Svenskt Tenn och dragit bort bihanget Jeans från Acne Jeans – utan även börjat designa och sälja barnkläder under namnet Acne Miniature. Storleken har ingen betydelse!

04
Håkan Hellström (12)
Artist och göteborgare
Guldmickar, grammisar och rockbjörnar – det har varit ett framgångsrikt år för landets meste estradör, kompositör och Göteborgsambassadör. Här på King är vi mest imponerade av hans omisskännliga känsla för stil – som vi räknar med att få en uppvisning i under sommarens inbokade festivalspelningar.

03
Zlatan Ibrahimovic (07)
Fotbollsspelare, Inter
Att ge Zlatan Ibrahimovic epitetet stilmästare kanske inte är fullt korrekt, men när en hel värld följer minsta klackspark går det inte att bortse ifrån det faktum att Rosengårds finest faktiskt sätter trender – även utanför bollplanen. Hårband på!

02
Stefan Persson (16)
Ägare och styrelseordförande, H&M
I år lämnar H&M-generalen Stefan Persson över rodret på modehangarfartyget till nästa generation Persson – Karl-Johan Persson, 33 år. Det innebär dock inte att Persson Sr slutar att verka – han är fortfarande mannen bakom en av tidernas bästa svenska företagsidéer: att skapa mest mode för minst pengar.

01
Örjan Andersson
Grundare av Weekday
Med Mexikanska dödskallar, klaustrofobtajt design och ett revolutionerande demokratiskt pris skapade man en alldeles egen subkultur – och sålde, citat, »jävligt många jeans«. När H&M dessutom valde att gå in som delägare – för en halv miljard kronor – Stod det klart: framgångssagan om weekday saknar motstycke i modern svensk modehistoria.

Tack vare ökat kapital, oförminskad kreativ frihet och epitetet »satanisterna från skandinavien« har nu weekday möjlighet att växa mot världsherravälde – i samma takt som ägarens polisonger. Mäktigast inom svenskt herrmode 2009 är Örjan andersson.



Kommentarer
Postat av: marcus

förstår inte att jonny johansson kom så långt ner på listan, han har väl större makt inom modet är tex zlatan? mycket märkligt

2009-05-14 @ 15:59:31
Postat av: Anonym

Åh herregud. Det kanske är jag som har fel men om den här listan (hela) är korrekt är det väl bara att lägga sig ner och dö direkt?

2009-05-14 @ 18:22:17
Postat av: Bryan

Ja, den här listan var ju inte så kul.

Postat av: Erik

Jag får ursäkta för att jag kapar ämnet men jag "måste" bara fråga var man kan köpa (helst i stockholm) Mads Norgaards solglasögon du skrev om i senaste nr av Café?



Tack på förhand

2009-05-15 @ 00:03:34
Postat av: Stoffe

Zlatan & Henrik Lundquist!? Frågor?



Kolla gärna in min blogg!

Postat av: Eve

Hej det skulle vara kul om du ville vara med och göra sverige till en trevligare plats. De ända du behöver göra är att titta in i bloggen och sedan vara med och göra utmaningarna. Rekomendera gärna dina vänner att vara med också. Kan ju vara en rolig tävling mellan vänner också. I slutet av varje månad väljer jag en blogg som blir månadens utmanare.

Ha en fortsatt trevlig dag! =D

2009-05-15 @ 10:43:37
URL: http://utmaning.webblogg.se/
Postat av: DYSTYMI

HEJ

Jag är en deppig brud som älskar att diskutera och snacka skit, kom och läs lite vettja!

2009-05-15 @ 10:51:27
URL: http://dystymi.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jättefin blogg! :)

2009-05-15 @ 11:32:50
URL: http://hannagranlof.blogg.see
Postat av: Micke

zlatan går ju för fan bara runt i munkjackor. ingen stil för fem öre. bättre att ha med mellberg som iaf klär sig snyggt!

2009-05-15 @ 13:00:37
URL: http://vadskajagblinarjagblirstor.blogg.se/
Postat av: Therese

Ettan är bra tycker jag, men.. typ.. Zlatan? what?!

2009-05-15 @ 13:09:47
URL: http://terees.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker listan stämmer rätt bra!

Förutom att Zlatan är mycket högre upp än vad han borde, okej, han är lätt en av världens bästa inom fotbollen, men inom mode har han väl aldirig utmärkt sig! :)

2009-05-15 @ 13:29:28
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Malin

Henrik Lundqvist <3



www.elinmalinroseline.blogg.se

www.elinmalinroseline.blogg.se

www.elinmalinroseline.blogg.se

2009-05-15 @ 13:40:22
URL: http://elinmalinroseline.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHA :p



www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

www.starcevic.blogg.se

2009-05-15 @ 14:28:18
Postat av: Johanna

Fin blogg :D

2009-05-15 @ 15:30:18
URL: http://johannaabj.blogg.se/
Postat av: Begonia

haha coolt! :D

2009-05-15 @ 17:12:20
URL: http://begonias.blogg.se/
Postat av: Fredrik Frisören

kul lista... zlatan.. =)

2009-05-15 @ 19:54:46
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: Yoji

Yes, en före detta JC människa i topp! :D

2009-05-15 @ 21:36:56
URL: http://yoji.blogg.se/
Postat av: bröllopsbloggen

Hej hej fin blogg du har :)



hoppas det är ok om jag berättar lite om ett experiment jag starta för lite över en vecka sen.

Min högsta dröm att att gifta mej, men min ekonomi säger annat.

Nu har jag startat operation Bröllopsbloggen där jag söker sponsorer för att få mitt bröllop.

För att lyckas med detta behöver jag all hjälp jag kan få besök mej lämna en kommentar, kanske en länkning? följ bloggen visa att tillsammans kan vi göra denna stor!



Tusen tack för just din hjälp



kram

2009-05-16 @ 08:44:40
URL: http://brollopsbloggen.webblogg.se/
Postat av: Dilan Amin

hejhej (:

Hur mår du ?



/ www.mramin.blogg.se



2009-05-16 @ 18:00:50
URL: http://mramin.blogg.se/
Postat av: Hampus Iversen

Hejsan!



Läs min blogg där jag skriver mycket om Datorer/prylar och mycket annat som händer och sker!

Är hobbyfotograf också så lägger upp lite av mina bilder då och då. Har du tips om vad man skulle kunna skriva om, vad som intresserar folk så får du väldigt gärna slänga in en kommentar!



Ha en fortsatt bra helg!

2009-05-17 @ 12:41:29
URL: http://chillarn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Veckans blogg anmäl dig nu!!! www.starcevic.blogg.se

2009-05-17 @ 16:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91