Intervju-RasmusTheKing!

Klang
Tja Rasmus, hur är läget? Bra!
Känns som du haft en intensiv period nu. Kan du chilla lite nu? Nej absolut inte! Det är en jäkla stress fram till visningen. Alla tyg prover skall fram mm. Efter det så börjar ju arbetet inför nästa säsong.
Hur laddar du batterierna? Kom just hem från en inspirationsresa i LA. Känns skönt att komma bort lite. Man tömmer sig själv när hundra plagg skall ha sina egna style. Man försöker hela tiden att få till de ultimata plaggen och de kan kännas jobbigt. Men det är en utmaning som jag gillar.
Succén är stor för Filippa K. Känns det som jobbet är gjort nu? Ne de tycker jag inte. Det finns hela tiden nya aspekter på allt. Det tar aldrig slut, man utvecklas hela tiden. I början när jag startade på Filippa K så kändes det inte riktigt fulläåndat, det saknade en viss identitet och en stor utmaning var just att ta ett steg ifrån och se vad filippa k man kunde bli. Det var ett väldigt vågat steg men det blev ju jävligt lyckat. Det är också viktigt att inte fasta i ett visst fack. Visst Filippa K har en viss ram, nu har vi vart i vissa hörn i ramen men det finns många fler! Just nu har vi jobbat mycket med att bejaka en lite mer streetig approach. Därför blir det aldrig tråkigt. Så nej jag är verkligen inte färdig med Filippa K.
Du är ju en av Sveriges främsta manliga designers hur känns det? Tack! Alla designers har i grunden stort ego. Det handlar kanske om att kompensera sitt dåliga självförtroende. Kläder är ju super ytligt därutav att vilja klä sig snyggt. Att göra något och sedan få creed för det är svin kul! Det jag gör vill jag ha på mig själv, utöka sin egen garderob! Inte göra någonting som är trendigt. Så när folk tycker om mina grejer blir jag glad!
Vilken är din största inspirationskälla? Oj vad svårt. Jag kollar sällan modemagasin och dylikt utan jag finner min inspiration från filmer, musik och konstutställningar. Är jag i Paris och ser ett gäng killar som är coola försöker jag väva in den känslan de ger i mina kläder. Oftast blir formuleringen i färger. Man får en vibe och kör på den. Den här kollektionen (A/W 07) är inspirerad av filmen 2001. Det viktigaste är att det känns äkta.
Jag kan ibland undra hur det kommer sig att ett plagg/modell ploppar upp i flera olika kollektioner samtidigt?! När man jobbar som vi gör lever man hela tiden ett år framför. Vi har en lång framförhållning. Men jag håller med dig det är skit knepigt! Det finns vissa saker som styr vad konsumenterna kommer att gilla. De kan man få inspiration utav. Sedan är svenska märken annorlunda. Killkläder är killkläder och det finns en begränsning. Så om de blir likheter är det inte så konstigt. Men när det blir exakt samma fast hos någon annan senare kan man bli smickrad eller förbannad. Men oftast smickrande.
Känner du att du vågar vara mer ?Rasmus? nu när Filippa K går så bra? Nej faktiskt inte. Jag tog ut svängarna på Filippa K från första sekund! Första kollektionen jag gjorde var S/S 04. Hade precis vart i Japan och blev otroligt inspirerad. Kom sedan hem och gjorde massa knäppa skurningar och slag. Men jag tror att det var det som behövdes hos Filippa K. Visst vi tappade våra gamla tråkiga kunder men fick istället massa trevliga nya köpare. Det paid off lixom. Visst vi har alltid vart politiskt korrekta och har aldrig vart provocerande men man måste våga ifrågasätta. Basplagg är basplagg men man får inte safea. Ser man på t.ex. Filippa Knutsson hennes närvaro och nonchalans i vad hon bär. Det är vad jag strävat efter att inkorpirera i plaggen från starten.
Vilka råd har du till unga designers som vill slå igenom? Att gå en utbildning. Inte just för vad man lär sig där utan det är en dörröppnare. Man skall inte kasta sig in i ett eget varumärke för tidigt. Utan skaffa dig mer kött på benen. Bli assistent hos någon, lär dig mycket. För smällarna man kan få som ny är hårda. Men vänta inte för länge, man skall vara trogen sig själv. Våga ifrågasätta andra. Jag har haft supertur att få jobba på Filippa K som står för samma värderingar och stil som jag själv gör. Vi är som en stor familj!
Beskriv din egna stil
Jag är lite av en kameleont! Passar in i varje sammanhang. Brukar vara lite dressad på ett streetigt sätt eller streetig på ett dressat sätt haha!
Snart är det modeveckan vilka trender kommer vi få se? Inte den blekaste aning! Blanks nya kollektion kommer bli bra, jag har alltid gillat deras grejer, Whyreds kollektioner är alltid intressanta.
Så du tyckte Whyred förtjänade Elle priset? Absolute!
Vad kan man inte vara utan i vår? Pastellfärger, pink, urtvättade visuella färger, ljusrosa byxor, smutsrosa blandat med beigea färger. Lek med färg!
Hur tycker du vi Svenskar klär oss i övrigt? Det finns olika aspekter. Generellt klär vi oss ganska dåligt. Men de medvetna klär sig bra! Lite fega ibland och lite väl grafiska. Vill se oss mer uppklädda. Tuxedos fast i rätt sammanhang. Men i skillnad från vissa ?moderiktiga? länder som Italien där många går runt med fotbollströjor vilket jag hatar. Där står vi högt i kurs. Vill också se mer medveten avslappning.
Vem är Sveriges bäst klädda man? Hugo på Nitty Gritty har cool style. 
Ang ditt egna märke; 
När blir det en 100 % satsning på Simplicite Compliquée?
Inte än! Det får växa i lugn takt. På ett mjukt sätt, bygga upp trohet. Universell coolhet. Gillar Filippa K och det känns som jag har mycket kvar att ge! 
Hur kom du på namnet Simplicite Compliquée? Har alltid vart förälskad i det franska språket, ?modespråket?. Ursprunget är väl att det är svårare än vad många tror att göra enkla plagg. Detaljerna blir så mycket mer viktiga, viktigt att det blir rätt!  

Kommentarer
Postat av: Marcus R

Grymt! Bra jobbat. Den här gången visste jag direkt när jag läste rubriken vad det handlade om :D

Postat av: jennifer :P

Mycket bra jobbat min vän!

2007-02-01 @ 23:16:20
Postat av: Fia

Wow, detta var super!!! såååå proffsigt!!!

2007-02-02 @ 09:07:32
Postat av: Alexander

Annorlunda och kul med de intervjuer du gjort. Jag är impad!

2007-02-02 @ 09:36:23
URL: http://slips.blogg.se/mode
Postat av: viktor

grymt att den är inspirerad av 2001

2007-02-02 @ 12:47:47
URL: http://heybusdriverkeepthechange.blogg.se
Postat av: Klang

Marcus R-Va bra=)
Jennifer :P- Tack sötnos!
Fia-Tackar tackar!!
Alexander-Det var kul att höra=)
Viktor-Ja de e svincoolt..

2007-02-02 @ 19:42:28
Postat av: Petra

OMG! Du är ju superduktig kram P

2007-02-03 @ 19:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91