Intervju-Daniel Lindström

Klang
Daniel Lindström, Moderedaktör på tidningen Café


Hej Daniel läget?
Jo det är bra tack! Det är en mycket intensiv och krävande period just nu. Höst numren och Café Collektion skall bli färdiga. Plus att Cafés Stora Modepris firar 5års jubileum. Så det är mycket som händer just nu.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är tre saker. De första är att det ständigt rör sig och nya saker händer. Modet förnyar sig två gånger om året och de ger en kick! Det andra är att man får mycket förmåner i livet. Jag älskar att resa och se världen. Har stort intresse för storstäder och de urbana miljöerna. Så det är absolut en av de bästa fördelarna med mitt jobb. Det är också en styrka som Magazine att kunna fota i rätt miljöer. Det är en styrka Café bär med sig. Och den tredje saken är att man får träffa så otroligt mycket kreativa och duktiga människor. Inte minst på jobbet utan också ute i det riktiga livet.
När och hur blev du intresserad utav mode?
Redan som liten var jag klädesintresserad. När jag var 6-7 år och spelade mycket golf och tennis så fanns de redan klädkoder som var viktiga att följa. En viss märkeshysteri redan då haha. Jag var också mycket musikintresserad vid tidig ålder och Depeche Mode var stora idoler. Men då fanns de ju inte så mycket att välja på. Antingen var man syntare eller hårdrockare. Minns att jag var uppe på vinden för att leta efter kavajer och byxor som man kunde vika upp. Och då var jag inte så gammal. Men jag har aldrig riktigt haft några stilikoner.
Hur är din bild av branschen i helhet?
Mycket positivt! Det bubblar av kreativitet på herrsidan och det är jätte intressant att följa. Inte minst den svenska delen av modet som håller en hög internationell klass.
Vad krävs för att lyckas i denna bransch?
Det krävs nyfikenhet, noggrannhet och ambition. Det är oerhört viktigt att verkligen vilja satsa och jobba hårt. Kan tycka att den nya generationen är lite bortskämd. De går inte att tro att jobben ramlar över en utan att det krävs hårt arbete. Man måste visa sig beredd på att jobba hårt ett hundår. Det är viktigt och lärorikt!
Vad är det som driver dig i journalistiken?
Att det händer så mycket som engagerar mig. Det finns också en drivkraft att lära ut. Men det är en sak att rapportera en trend än att ge personliga tips. Jag får många frågor på mailen som handlar om kläder och då är det viktigt att skilja på trender och vad som är hållbart i längden.
Är det någonting du ångrat i ditt karriärsval?
Nej eller jo absolut! Jag ångrar mig bittert att jag inte blev fotograf. Foto har alltid vart ett stort intresse sedan jag var ung och fotade för Östersunds-Posten. Då var det sport som gällde men om jag hade vetat som nu att man kunde bli modefotograf så hade jag gärna försökt. Det ångrar jag för att jag är extremt intresserad.
Kan du känna att du vart med i spelet för länge och börjar bli mätt. Eller känner du fortfarande lite förväntan och spänning när musiken till catwalken startar?
Ja ja absolut! Jag älskar fortfarande det jag gör.
Apropå catwalks, vad kan vi vänta oss i höst?
Det jag känner är viktigt är mixen av material. Att man blandar nylonjackan under kavajen eller grovstickat till kostymbyxan. Känslan skall inte vara retro utan futuristiskt och funktionsanpassad det är viktigt.
Vilka nyckelplagg kommer vi modemedvetna bära i höst?
Nyckelplaggen för hösten är parkasen fast i nya material. Kanske i skinn eller i blank nylon. Jeans som inte är fullt så smala utan mer som Acnes nya jeans modell Generic som är lite som 501:an. Vindjackor och overseizat stickat.
Accessoarer?
Mer av allt!
Hur tycker du Stockholms modevecka står sig mot andra länders?
Väldigt bra! Den håller hög internationell klass. Svenskt mode är väldigt modern och inspirerar mig oftast mer än utländska.
Kan de ha med att vi är lite patriotiska och är vana med bra svensk design?
Nje så är de inte. De märker jag klart när vi gör urvalet till t.ex. Café Collektion. Men jag har alltid gillat den skandinaviska renheten i dess design.
Vilka internationella/svenska märke tycker du mest om?
Har alltid vart ett stort fan av Dries van noten. Och det är min gräns för hur bohemisk jag kan klä mig. Självklart Prada som alltid känns som de är längst fram, speciellt i höst. Har vart i showroomet live och testat plaggen, helt makalöst hög nivå av både tyger och material. Tycker också om Thom Browne och hans nya siluett med korta kostymer och byxor. Jag är också barnsligt förtjust i Nike.
Du skriver inte bara för Café, Metro och sitter i TV4 soffan. Du hinner också med nätet och bloggen, hur är det?
Skitkul! Trodde aldrig de skulle skapa ett sådant beroende. Tror det är viktigt att ha en viss nisch på sin blogg. Min är att vara så nyhetsrelaterad som möjligt. Jag skriver t.ex. aldrig om min familj utan jag försöker lämna det privata hemma. Jag tycker mode passar bra i det formatet.
Finns det inte risk att nätläsandet kommer att skada tidningsläsandet och helt ta över?
Ja helt klart! Men jag ser det inte som en risk utan som en förnyelse. Känns bara positivt och att det stärker vårt varumärke. Därför kan jag känna att det är viktigt att bloggen är nyhetsrelaterad. Det är en snabb väg till läsarna och där har jag en stor fördel, jag sitter på förstahandsinformation. Och de gör mig säker i vad jag skriver om.
Läser du själv några bloggar?
Det är inte många, men jag läser din och en gay blogg faktiskt som heter Made In Brazil som är inriktad på modeller. Jag har ett ohälsosamt intresse för manliga modeller. Inte minst för jobbet, där det är viktigt att ha rätt personer  till plåtningarna.  -Du får nämna att jag har flickvän och två barn hemma haha.
Några Internet sidor?
Style.com självklart! Models.com där man kan följa rankingen och läsa nyheter.
Slutligen vem är Sveriges bäst klädda man?
Kan inte avslöja så här tidigt med tanke på Cafés stora modepris men Rasmus Wingårdh har alltid jävligt skön stil.

Kommentarer
Postat av: Anonym

WHO'S THE MÄN??? FREDDE!!!

2007-05-31 @ 22:31:12
Postat av: Johan

Gillar din sida, sjukt ambitiös. Men du måste lära dig att skriva ihop, särskrivningar klär dig inte, så att säga...

2007-05-31 @ 23:10:18
Postat av: Flamboyant

Grymt! Har alltid gillat Daniel även om jag inte alltid gillar Café.
Håller med om sär skrivningarna.

Postat av: Anonym

men va dryga!!!

2007-06-01 @ 11:46:09
Postat av: Henrik

Skriv ihop, alla särskrivningar sabbar läsbarheten. Annars var det en helt ok intervju.

2007-06-01 @ 13:13:21
Postat av: Anonym

man kan dock inte vara bra på allt. särskrivningar är smickrande och jag lovar att Robin är 10gånger snyggare och roligare än er.

2007-06-01 @ 18:11:49
Postat av: Liza

Vilken kul blogg du har! Gå gärna in på min och min syster modeblogg!! www.ThreeOfAKind.blogg.se Kraam!

2007-06-01 @ 19:09:58
URL: http://www.ThreeOfAKind.blogg.se
Postat av: albin

meh, klaga inte på sånt, det är ju en modeblogg, inte en rättstavningsblogg. (kul med intervju!)

2007-06-01 @ 21:09:13
Postat av: Dave

Bra intervju..

2007-06-02 @ 11:24:54
Postat av: Greta

Intevjun blev ju jätte bra...va roligt!!..du e duktig Robin!!

2007-06-04 @ 21:00:57
Postat av: Walther

Haha, vore schysst med en rättstavningsblogg

2007-06-04 @ 23:07:10
Postat av: Jonas

Må så vara att det är en modeblogg, men gör man en intervju så är det ju fint om det är rättstavat. tard.

2007-06-05 @ 17:08:41
Postat av: Patrikruna

Great site! Lots of useful information!

2009-02-18 @ 08:42:38
URL: http://patrikruna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91