Intervju-So Last Season

Klang

Tja Johan, läget?

Jo tack! Jämna plågor.

Beskriv So Last Season för de som inte vet vad det är för någonting?

Det är ett klädesmärke för män, som är starkt förknippat med japanskt gatumode. Det kanske är lite mer galet än andra svenska märken.

När du startade upp allting, var tanken då att det skulle bli det Avant garde märke i Sverige som det faktiskt blivit?

Det fanns ingen sådan tanke alls utan det var idén om att göra kläder jag gillar bara.

Var det kanske en brist på kreativa designers som fick dig att ta steget ut och faktiskt göra kläderna själv?

Både ja och nej, jag gör kläder för att jag tycker om det. Att det inte fanns något liknande innan var en förutsättning, jag skulle inte ha börjat om det redan fanns. Gillar inte poänglöshet!

Kan du någonsin tänka att svensken är för tråkig i sin klädstil?

Det tycker jag inte är upp till mig att bedöma om folk är fult klädda, men jag tycker i regel att svenskarna är bra klädda. Svensken är också villig och öppen för nya saker. Det märks inte minst då mina kläder har fått ett bra mottagande.

Kan du tänka dig att ändra/förändra din design så du blir So Last Season Johan med hela svenska folket?

Inte för någon annans skull, men jag experimenterade med kommersialism i min senaste kollektion. Jag tycker det är kul att ge mig själv lite olika experiment och uppgifter, och i senaste kollektionen blev det att försöka göra en mer lättsåld kollektion. Sen har jag ju någon störd bild av vad kommersiellt är, så i slutändan vet jag inte hur det blev riktigt. Haha.

Hur går det utomlands? Asien måste vara en bra marknad!

Säkerligen. Men jag är bara i uppbyggnadsprocessen just nu och har precis börjat utforska Asien. Men det är en lång process.

Kan du känna oro för den nya generationens mer dressade ungdomar och att klubbmodet en dag dör ut?

Den oron finns bara hos dom som är intresserade utav att bara tjäna pengar. Jag gör det här för att jag brinner för det, inte oroa mig om säljsiffor. Det får min agent oroa sig för. Haha. Men om jag själv tröttnar på min stil så kommer det automatiskt visa sig i mina kollektioner. Personligen vet jag dock inte om jag tycker mitt märke är särskilt klubbigt.

Vad blir du inspirerad utav?

Allt! Det är svårt att svara på, det är en konstig fråga att ställa! Det går inte att välja utan det är saker utifrån som kommer till en.

Vilken är din målgrupp?

Killar mellan 15-30 gissar jag på, och vissa tjejer. Vanligtvis folk med någon slags medvetenhet om mode. Men jag riktar mig inte till någon målgrupp som så.

Vilken målsättning har du?

Att äga, allt!

Hur har din design utvecklats sedan du startade?

Det är nog mer en personlig utveckling. Mer konkret så är jag starkare i formspråket än tidigare. Innan var jag mer rörig. Jag är också mer duktig på att tänka kollektionsmässigt och inte plagg för plagg.

Jag är störtförtjust i dina parkas, vad kan man vänta sig inför vår och sommar?

Den kommer tillbaka. Denna gång i vitt och i grå nylon. Sedan är det redan nu en luvtröja som kan bäras på fem olika sätt som är superpopulär.

Ja, jag har ju redan sätt kollektionsbilderna och det ser bra ut! En något mer nedtonad och mer modern sida som visas?

Det har nog att göra med att jag har tröttnat lite på mig själv. Ville testa på att vara lite mer kommersiell och se kanske hur det skulle tas emot, inte minst säljmässigt. Men jag är lite intresserad utav enklare saker just nu men det kommer säkert ändras. För så är det lite varje säsong att jag gillar att experimentera. Som till spring/summer 07 försökte jag hitta något i varje plagg som verkligen var jag. Som representerade mig till etthundraprocent.

Vilken är nästa stora trend som du av principskäl inte kommer haka på?

Jag vet att detta kommer att låta som världens tråkigaste svar men jag har verkligen ingen koll på trender. Man har inte tid som liten designer att undersöka visningsbilder och liknande från alla catwalks. Plus att jag hade dött av designöverdos om jag skulle göra det.

Beskriv din egen stil

Det är det som är problemet, som designer själv blir man trött på sina egna plagg för man ser dem varje dag. Jag försöker spara på de extrema sakerna men på ett eller annat sätt så vill alltid någon köpa dom och de får de naturligtvis göra! Svarade jag på frågan nu?

Njaee!

Haha nyligen var jag väldigt åt kolonial hållet med safari hatt men oftast är jag ganska grunge. Den är väldigt svår att beskriva, den är väldigt eklektisk. Varje gång jag står framför garderoben så kan en ny stil skapas.

Slutligen vem är Sveriges bäst klädda man?

Oj vad svårt! Får man säga svanskar som bor utomlands?

Självklart!

Isåfall min kompis Niklas Bildstein som bor i Shanghai.


Kommentarer
Postat av: Anders

Återigen visar du vart skåpet i bloggvärlden skall stå! Keep up.

2007-09-09 @ 14:09:30
Postat av: neoriot

Johan verkar va en riktigt reko kille. Riktigt bra intervju Klang.

2007-09-09 @ 14:16:22
Postat av: Klang

Anders-Smicker smicker and i like it! Tack så mycket
Neoriot-Han var supertrevlig, fast han tog mig i en omgång utav poker så där sjönk han lite i värde.

Postat av: Anonym

Oj, vad smal han har blivit.

2007-09-09 @ 19:37:19
Postat av: Peter

Johan, jag ar den bast kladde svenske mannen du kanner utomlands. innit.

2007-09-09 @ 23:19:38
Postat av: fashionholic

älskar min korta jacka från so last season.. den är unisex och jag är grymt nöjd att jag hann köpa den sista på katitzi!!

2007-09-12 @ 10:55:27
URL: http://fashionholic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91