Franska Playboy!

klang

Jag trodde nog aldrig att jag skulle nämna ordet eller fenomenet Playboy i min blogg. När ett namn som är så förknippat med blonda storbystade tjejer i kaninöron helt plötsligt går över till något helt annat och resultatet blir smått fantastiskt kunde jag inte låta bli att dela med mig. För när jag kom över denna bild av en slump där någon skrev att "the chick is ugly" slogs det mig att det var Playboy och inte HE Magazine. Tjejen som pryder Mars numret utav Franska Playboy är Lou Doillon och är för er som inte vet (jag hade ingen aning) är hon en fransk modell och skådespelare som är dotter till skådespelerskan Jane Birkin. Resultatet av denna ganska "vågade" bild från Playboys sida (som kanske säljer dubbelt så många ex eller hälften så få pgr av bilden?) kunde vart plockad från vilken stor internationell modetidning som helst. Kanske har det med att just detta ex är utgivet i Frankrike och fransmännen är mer konst och modeintresserade än vad exempelvis Amerikanarna är att bilden över huvudtaget gick i tryck? Nu är jag ganska okunnig gällande Playboys senaste års covers men något säger mig att den status Playboy hade som ny tidning i början på 50-talet inte längre finns kvar och det är kanske precis den här vägen de behöver gå för att få tillbaka det Hugh för så länge sedan skapade. Vad folk än säger så är Lou så långt ifrån idealet vi fått inpräntat i våra hjärnor att Playboy står för. Frågan är; arkiveras den som en "Playboybild" eller en helt okej arty fashion bild? Fortsätter Franska Playboy på detta spår kommer i alla fall jag byta ut Arena Homme plus och AnotherMan som förstahandsval på mitt coffee table på min gråa ryamatta av mocka, porr eller inte...


Kommentarer
Postat av: Simon

Frågan är väl egentligen om innehållet håller samma "klass" som framsidan? Bilden känns mer "arty fashion" än playboy, men det säger ju ganska lite om tigningen i sig - egentligen.

Postat av: albin

haha, "the chick is ugly", det går väl diskutera, även om det knappast kännes relvant. hoppas tidningen är lika bra den ser ut att vara.

2008-03-18 @ 18:03:34
Postat av: Anonym

Playboy har aldrig varit särskilt konstnärlig eller fashion. När den kom var det ett sådant tabu på den att den snarare skapade en kultur runt sig.

2008-03-18 @ 18:33:07
Postat av: Ruby Rogers

Det här krävde lite grävning i playboycoversarkiv, men min gissning är att playboy france typ i september 2007 sparkade några gubbar från kontoret och lät en frisk fläkt svepa in över tidningen. Alla nummer innan oktober 2007 är ju i sådär lekpojkiga som playboy traditonellt ska vara, men sen, sen hände något! Kalla det arty fashion om man vill, men bättre blev det! (Ja, det gäller ju bara för frankrike då, men man får vara glad för det lilla.) Kolla själv!


http://www.pbcovers.com/pbcovers.php?c=fr&y=2007

2008-03-18 @ 20:24:49
Postat av: pelle

hon är het! enough said..

2008-03-18 @ 20:59:41
Postat av: Dennis

Jag tycker att hon är mycket snyggare än de silikon-pumpade blondinerna som annars pryder tidningens omslag...

http://www.dennism.se

2008-03-18 @ 21:31:48
URL: http://www.dennism.se
Postat av: me

hvilka Opening ceremony skor har ni in store och hva koster dom nu?

2008-03-18 @ 22:01:34
Postat av: johanness

Jävligt snygg tidning. Jag gillar färgerna och typsnitten! Eller typsnittet nere till vänster då..

2008-03-18 @ 23:49:21
URL: http://webbplats87.blogg.se
Postat av: Dilé

Faktum är att det inte bara verkar vara omslagen som genomgått en revolution. Nog är detta en "spécial mode" men utifrån vad rubrikerna talar om så verkar inte innehållet särskilt lekpojikgt det heller..

2008-03-19 @ 00:14:54
Postat av: klang

Simon-de e sannt
albin-jag e sugen på att köpa den bara för att!
Anonym-jappjapp
Ruby Rogers-där du, bra googlat.
pelle-yes indeed
Dennis-ohh ja-
me-jag har 5 olika Opening ceremony styles i olika färger pris från 1749-1999:-
johanness-väldigt He Magazine
Dilé-nee jag ska köpa den

2008-03-19 @ 12:23:58
URL: http://klang.blogg.se
Postat av: Per

Hur relevant känns egentligen din ryamatta? Sorry, men lite konstlat känns det.

2008-03-19 @ 23:24:24
Postat av: Hanna

och varför skulle detta vara mindre kvinnoförnedrande än de gamla vanliga playboyomslagen? för att omslagstjejen är mer "fashion" och har mindre bröst?

2008-03-20 @ 13:06:06
Postat av: O

snygg tjej, snygg bild, men förutom det rent estetiska är det ju samma nakenblaska. hon är naken på precis samma sätt som de vanliga playboybrudarna, det blir inte mindre objektifierande för att hon har små bröst. känns lite lättlurat att ta playboy till sitt hjärta bara för att de skaffat en duktig art director.

2008-03-20 @ 18:33:18
Postat av: A

Juliette Binoches omslag tycker jag är fint :)

2008-03-21 @ 15:55:24
URL: http://touche.webblogg.se
Postat av: Leffe

fruktansvärt vidrig bild.. tjejen har ju anorexia å inga former! alla dessa pinnsmala töser pryder redan hälften av alla tidningsomslag.. tråkigt att dem ska inkräkta på tidningen där kvinnors vackra former ligger i mest fokus...

2008-03-21 @ 21:11:31
Postat av: Anonym

Även om folk i allmänhet kopplar ihop playboy med kvinnor som Pamela Anderson så speglar tidningar alltid samtidens skönhets ideal, och Lou Doillon är precis den typen av kvinna som "inne" eller var man nu väljer att kalla det. Frågan är då bara om inte Lou Doillon är (om man bortser från modegraden) exakt samma sak som de ufo-lika blondiderna, exakt lika långt ifrån hur en normal kvinna ser ut. Jag tycker i och för sig inte alls att skönhetsidealen ska bort, de är dokument över våran tid, men jag tycker verkligen inte att man ska intala sig att playboy är "schysta". Eller whatever.

2008-03-22 @ 09:40:27
Postat av: JL

Lou är ju offantligt stor här nere, hon satt front row hela modeveckan, och jag tänker inte försvara playboy på något sätt, men de har ju faktiskt gett jobb åt några av vår tids viktigaste fotografer, men det är plåtningar vi troligen bryr oss mindre om än t.ex. Teller, Richardson och andra fashion fotografer som passar oss mer i smaken.

2008-03-29 @ 23:47:54
Postat av: Olga & Becca

smakfull bild! Vackert helt enkelt!

2010-03-07 @ 14:55:21
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 0.91